dinsdag 2 september 2008

The Usual Suspects

De titel van dit bericht is ook de titel van een film die ik jaren geleden in de bioscoop heb gezien. Ik kan me het nog goed herinneren, het was tijdens mijn studententijd, zoals ik al zei jaren geleden dus. Ik was met een paar huisgenoten gegaan en we gingen onderuitgezakt met een biertje (stiekum van thuis meegenomen natuurlijk) er eens lekker voor zitten. Van ontspannen kwam echter weinig terecht want vanaf het begin was er actie met daaropvolgend een diepgaand onderzoek en allerlei aanwijzingen. Je moest er echt bij zijn om het allemaal te kunnen volgen. De clou was dat de persoon waarvan je het minst dacht dat die het gedaan kon hebben, het dus juist toch was. Anyway, waarom vertel ik dit hele verhaal? Vorige week kwam ik 's avonds terug van het sporten en hoorde ik dat er een ongeluk was gebeurd met het twee-motorige vliegtuig van onze vliegschool, ook wel de "twin" genoemd. Hij was op de landingsbaan door het neuswiel gezakt en beide propellers waren krom en de motoren zwaar beschadigd. Gelukkig waren er geen gewonden. Achteraf bleek dat de piloot die vlucht veel geoefend had met touch en go's, waarbij je zo snel mogelijk na de doorstart de flaps en het landingsgestel moet intrekken. Toen de piloot definitief geland was, was zijn automatische reactie dan ook om de flaps en het landingsgestel in te trekken. Piloten oefenen ontzettend veel op procedures zodat deze op een gegeven moment automatisch gaan, waardoor de piloot meer aandacht heeft voor andere zaken. Soms kan zoiets echter ook tegen je werken zoals nu het geval was. Dit is iets wat mij dus ook kan overkomen. Het zure aan dit ongeluk is, dat ondanks dat de piloot een verkeerde beslissing nam door het landingsgestel in te trekken het landingsgestel dit helemaal niet had mogen doen. Het is zodanig geconstruceerd dat als er gewicht op rust het mechanisme blokeert. De achterwielen bleven dan ook gewoon staan. Waarom het neuswiel is ingeklapt is nog onduidelijk. Tja, er kan veel misgaan maar dat dan zoiets gebeurd dat verwacht dus niemand. Je zou er bijna een film over kunnen maken.... (geschatte schade ca. honderduizend euro)

Geen opmerkingen: