maandag 29 september 2008

Navigeren

Gingen de laatste twee berichten over solo vliegen en de eerste strepen, inmiddels is er al weer veel gebeurd en ben ik alweer zes lessen verder. Afgelopen week hebben we oefend hoe je een navigatievlucht moet uitvoeren. Ook hier komt weer meer bij kijken dan van vliegveld A naar vliegveld B vliegen. Het luchtruim is niet zomaar een vrije ruime (alleen voor echte vogels...) maar is ingedeeld in allerlei klassen. Je moet goed in de gaten in welke klasse je vliegt en voordat je ergens doorheen wilt vliegen moet je hiervoor toestemming aanvragen. Het is natuurlijk niet zo dat er ergens een streep op de weg staat zoals in het verkeer. Je moet aan de hand van een vliegkaart zien waar dat gebied is. Ik zit nu in de zogenaamde VFR-fase. Dit staat voor Visual Flight Rules wat betekent dat je vliegt op (goed) zicht. Je mag niet in de wolken vliegen en je bepaalt je koers hoofdzakelijk aan de hand van je vliegkaart en wat je uit je raampje ziet. Daarnaast houd je je snelheid bij en aan de hand van de tijd kan je dan berekenen waar je ongeveer moet zitten. De avond ervoor maak je een hele planning van je vlucht en bereid je je mentaal voor. Je zoekt informatie op over de vliegvelden waar je naar toe gaat, welke landingsbanen ze hebben en of er evt. bijzonderheden zijn. Handige hulpmiddelen bij de voorbereiding van zo'n vlucht zijn Google Maps en Google Earth, tja dat hebben we toch maar weer mooi te danken aan de uitvinding van het world wide web. Vandaag had ik een tussentijdse toets om te zien of ik "veilig" mijn weg kan vinden boven de Deense akkers en bossen en de instructeur was zeer tevreden. De volgende keer mag ik alleen een navigatievlucht maken. Hmmm, waar zal ik eens heen gaan.....

Geen opmerkingen: