zondag 2 augustus 2009

Zeilkamp

In mijn vorige blog verwees ik al naar hetgeen ik afgelopen week gedaan heb: leren zeilen! Ik had al eens met iemand meegevaren op een Valkje en zelf op een blauwe zondag (??) eens zo'n bootje gehuurd. Maar toen ik daarmee muurvast in het zand zat en tot de conclusie kwam dat ik toch eerst de zeilen had moeten hijsen, stond mijn besluit vast. Een volgende kennismaking met zeilen zou er eens zijn waar ik daadwerkelijk leerde hoe een zeil gehesen moet worden, wat de vaarregels zijn en met welke knoop je het beste de boot kan vastmaken en des al niet meer.
Maar tussen plan en uitvoering zit een groot verschil en de meeste die mij kennen weten dat ik vele passies heb en evenzovele plannen. Toen ik het met een goede vriend van mij er weer eens over had, zei hij dat hij dit ook een leuk idee vond. Toen ben ik naarstig op zoek gegaan naar een zeilschool. In eerste instantie zouden we in de meivakantie een weekje nemen om kennis te maken met deze eeuwenoude sport maar in maart bracht hij mij het nieuws dat hij een ander huis gekocht had. Even geen tijd voor andere zaken, dus...! Dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan en al snel had ik weer een paar nieuwe data gevonden, deze keer met succes. Zeilschool De Morra vlakbij prachtige plaatsjes als Stavoren, Koudum, Hindelopen, Joure en Sneek, een van de grootste zeilscholen in de regio met meer dan veertig boten in allerlei soorten en maten. We zaten in een leuke groep met allemaal mensen van ongeveer dezelfde leeftijd. Om acht uur was er gezamelijk ontbijt en om negen uur gingen we het water op. Tussen de middag werd er ergens aangelegd en werd er in een restaurantje lekker geluncht. Daarna gingen we weer het water op tot een uur of vijf. Om zes uur was er dan weer gezamelijk avondeten en soms gingen we daarna nog een keer een uurtje het water op. We konden er geen genoeg van krijgen. Op andere avonden kregen we theorieles, keken we naar een film of zaten bij het kampvuur to diep in de nacht te kletsen (het duurt lang voor zo'n fles Beerenburger leeg is.....). Hoogtepunten waren zeilen op het IJselmeer (wat een golven!), zeilen met windkracht 5-6 waarbij de mast zo krom stond dat deze het water raakte en de boot half vol liep met water (!) en leren aanleggen op een vlot. Dieptepunten waren twee uur wachten voor de sluis in Stavoren en een halve middag dobberen omdat er geen wind was. It's all in the game. Maar het belangrijkste dat ik deze week geleerd heb is dat leren zeilen net zoiets is als leren vliegen. Je moet het vooral DOEN, dus wie gaat er mee?

Geen opmerkingen: