vrijdag 7 augustus 2009

Engine fire!!!!

Deze week was het weer terug naar de harde werkelijkheid. Nou ja hard; vliegen op een prachtig vliegtuig en als we niet aan het vliegen zijn lekker genieten van het zomerse weer! Na het behalen van ons commercieel vliegbrevet zijn we overgestapt van een 1-motorig naar een 2-motorig vliegtuig. Niet veel verschil zul je denken? Nou dat dacht ik in eerste instantie ook, echter twee motoren betekent ook dat er twee keer zoveel mis kan gaan, oeps... De eerste paar lessen ging het vooral om het leren wennen aan de "kist", zo noemen piloten nou eenmaal een vliegtuig. Echter nu begint het serieus te worden. Het kan zomaar gebeuren dat je lekker aan het vliegen bent en de instructeur ineens roept "Left engine on fire!....Left engine on fire!". De eerste keer dat je dat meemaakt schiet je zo in de stress, dat je bijna de rechter motor, die dus prima werkt, afzet in plaats van de linker. Tja, links en rechts kan op twee duizend voet ineens erg verwarrend worden. Misschien moeten piloten voortaan toch maar met een strikje om hun rechterpols achter de stuurknuppel plaatsnemen. Maar goed na een aantal keer oefenen is de schrikreactie al enigzins onder controle en kan er gefocust worden op het netjes voltooien van de checklist, de communicatie met de verkeerstoren en oh ja blijven vliegen natuurlijk....

Geen opmerkingen: