maandag 17 december 2007

Eerste meteorologieles

Een van de (vele) dingen waar je als piloot verstand van moet hebben (althans voor het examen) is het weer. Met een mooi woord wordt dit meteorologie genoemd. Vorige week hebben we onze eerste meteorlogieles gehad en gisteren hadden een we een mooi voorbeeld van een meteorologisch verschijnsel, te weten: MIST! De avond ervoor was er vanuit het westen vochtige lucht binnengetrokken. Het was een wolkenloze nacht waardoor alle warmte naar buiten gestraald wordt. Hierdoor zakt de temperatuur en ontstaat er mist. Leuk om te leren tijdens de les, maar veel leuker om te zien in de praktijk (tenzij je er doorheen naar je werk moet...).

2 opmerkingen:

Anton zei

Dag Guido,

Met veel interesse je weblog (en die van je klasgenoot Martijn) gelezen. Ben me zelf ook aan het orienteren op een vliegopleiding en het FO programma van EPST lijkt me wel wat.

Ik vroeg me af of ik je misschien per directe mail mag lastig vallen met wat vragen.

Ben vooral geinteresseerd in je financiering en hoe je zelf bent omgegaan met het feit dat je al ´oud´ bent. Heb zelf namelijk ook dat probleem ;-)

Alvast erg bedankt.

Groet en succes

Anton verberne
antonverberne@hotmail.com

Guido zei

Hallo Anton,
Natuurlijk mag je me "lastigvallen" met vragen. Mijn emailadres is daneguido@gmail.com

Financiering is altijd een lastig probleem. Ik zit nu met 3 "oude" nederlanders in Denemarken en ieder heeft het op zijn eigen manier geregeld. Het is wel zo dat je met het garantiefonds van EPST meer zekerheid hebt om een lening te krijgen bij bijv. de ABN-bank. Maar ik zou dat alleen doen als je echt geen andere mogelijkheid hebt. Ik heb zelf afgelopen 2 jaar veel gewerkt en gespaard. Ik kan een deel van mijn ouders lenen en ik kan de overwaarde van mijn flat nog gebruiken.
En ja, je bent zo oud als je je voelt. Laat je niet leiden door mensen die zeggen dat je te oud bent voor de luchtvaart. Die zijn of jaloers dat je zo'n avontuur wil beginnen of ze zijn overbezorgd. Het leven is risico's nemen anders kun je beter maar gelijk in je kist gaan liggen dan hoef je je daar alvast niet meer druk om te maken. ALs je denkt dit wil ik, go for it. Zelfs als het niet lukt, ben je er zo'n ervaring door rijker geworden dat dit de rest van je leven sterker staat.
Groeten, Guido