woensdag 10 juni 2009

Welcome to Karlovy Vary

Vorige week was onze laatste lange vlucht. Deze keer wilde we met de hele klas (Martijn, Remco, Peter en ik) in twee vliegtuigen naar dezelfde bestemming vliegen en daar ook even blijven. Van een medestudent uit Hongarije hadden we gehoord dat Karlovy Vary een mooie stad in Tjechie was en dat daar ook een vliegveld lag. In Tjechie waren we nog niet geweest op onze rondreizen, dus dat was snel besloten. We zouden vroeg vertrekken zodat we een aantal uren de tijd hadden om de stad te bezoeken. Rond zevenen waren we al op het vliegveld om alles voor te bereidden en even voor achten vertrokken we richting Duitsland. We zouden een tussenstop maken in Braunschweig-Wolfsburg (in de buurt van Hannover) om daar te tanken. In Wolfsburg staan de Volkswagenfabrieken en we konden mooi van bovenaf het grote complex zien met honderden wagens in lange rijen naast elkaar geparkeerd. Na een bakje koffie uit de automaat ging de reis weer verder. Even voor tweeen kwamen we aan op het vliegveld van Karlovy Vary. We werden vriendelijk ontvangen en er werd een taxi voor ons gebeld om ons naar de stad te brengen. Ik ben tijdens mijn studententijd twee keer naar Tjechie op vakantie geweest en uit mijn herinnering was dit het luilekkerland voor studenten want alles was er spotgoedkoop. De taxirit bracht mij echter weer terug naar de alledagelijkse werkelijkheid. We moesten 20 euro betalen voor een rit van minder dan vijf kilometer naar de stad en omdat we met zijn zessen waren moesten we nog met twee taxi's gaan ook! De stad echter was prachtig met vele oude gebouwen in goede staat en een statige uitstraling. Door de vele dure winkels met bont, juwelen, horloges en kristal kon je het zelfs chic noemen. Hier komen de mensen die weten hoe ze geld moeten verdienen (geen piloten dus). Na weer op aanbevelen van de eerder genoemde student ergens een lekkere en betaalbare maaltijd gegeten te hebben, was het weer tijd voor de terugreis. Deze keer konden we een taxibusje huren die ons zessen voor de schappelijke prijs van 15 euro terugbracht naar het vliegveld. De reis terug was lang en vermoeiend maar we werden nog getrakteerd op een prachtig schouwspel van licht en wolken bij de langzaam ondergaande zon. Even na tien uur landden we weer op de basis in Skrydstrup en na al het papierwerk waren we om half twaalf weer thuis. Het was een lange dag, maar wel weer een hele bijzondere!