donderdag 28 mei 2009

Skrydstrup - Ribe - Skrydstrup

Vliegen is voornamelijk een mentale bezigheid. Hoewel je tijdens een vlucht behoorlijk wat af kan zweten, word je conditie er niet echt beter van. Daarom worden er naast de studie behoorlijk wat uurtjes gespendeerd in de sportzaal. De een gaat hardlopen of gewichten heffen, een ander doet mee met een partijtje voetbal of badminton. De meesten van jullie weten dat ik niet vreemd ben van enige sportieve activiteit (alleen voetbal heeft mij nooit echt kunnen bekoren). De laatste paar jaar heb ik mij vooral beziggehouden met hardlopen en heb ik onder meer 4 keer de halve marathon van Eindhoven gelopen. Sinds ik in Denemarken zit, ben ik wat meer aan gewichtstraining gaan doen. Ook fietsen kun je hier bij uitstek. Zo heb ik al regelmatig flinke tochten in de omgeving gemaakt en ook naar het wat verder gelegen strand aan de oostkant van Jylland. Zondag leek een prachtige dag te worden en ik wilde er weer eens op uittrekken met de fiets. Maar waar zou ik dit keer heengaan. Het leek me een mooie route om vanuit Skrydstrup naar Ribe te fietsen en dan via een andere weg weer terug. Ik was al eens eerder in Ribe geweest en het is een van de oudste dorpen in Denemarken, destijds gesticht door de Vikingen. Er staan nog veel authentieke huizen en er is een prachtige kerk. Het was idd prachtig weer en de natuur liet zich in al haar pracht aan mij zien. De rit naar Ribe verliep voorspoedig, er was nauwelijks verkeer op de weg en de vaart zat er goed in (ondanks de tegenwind en de heuvels). Na een korte break in Ribe en een aardige Duitser die mij even op de foto wilde zetten ging het weer terug.
Deze keer met de wind mee, langs dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan en ze nog niet van een economische crisis gehoord hebben, langs een wei met jonge veulens en langs het Vikingsmuseum (dat alleen doordeweeks geopend blijkt te zijn). Voor ik het wist kwam de vliegbasis weer in het zicht. De zon had mijn armen en gezicht aardig rood gekleurd maar het was een prachtige trip! (Skrydstrup - Ribe - Skrydstrup 81 km)

Geen opmerkingen: