vrijdag 15 mei 2009

Oscar Sierra Victor

Naarmate we verder komen in de opleiding worden de vluchten ook langer en gaan we verder weg van onze thuisbasis in Vojens. Zo hadden Martijn en ik gisteren een vlucht gepland van elk 3 uur naar Hamburg en Bremen. De procedures die we vliegen zijn grotendeels hetzelfde als in Denemarken (en eigenlijk als in de rest van de wereld), maar het vliegen naar een internationale vlieghaven brengt toch meer stress met zich mee en daar moet je ook mee leren omgaan. Er is meer vliegverkeer en je moet de instructies van de verkeersleiding heel precies en direct uitvoeren. No time for screw up dus. Een dag van tevoren had ik al gebeld naar beide luchthavens of we welkom waren met ons (kleine) vliegtuig, of we konden tanken en hoe de landingsgelden geregeld moesten worden. Op de dag zelf had ik nog even gebeld hoe laat we precies bij het vliegveld zouden zijn. Er was slechts 1 baan beschikbaar in Hamburg (de andere was vanwege werkzaamheden niet beschikbaar), wat betekende dat al het vliegverkeer via deze baan regeld moest worden. Afhankelijk konden we nog een paar landingen oefenen, maar toen we eenmaal in de lucht zaten, bleek dat ze eigenlijk niet zo blij met ons waren. Wij vliegen zo ongveer half zo snel als een Boeing of een Airbus dus het is heel lastig om ons tussen twee jets in te laten vliegen. Ik kon nog een nadering maken en ben daarna doorgevlogen naar Bremen, waar het minder druk was. Op de terugweg vloog Martijn en wilde hij hetzelfde doen, maar toen werd ons vriendelijk doch duidelijk verteld dat we maar ergens anders moesten gaan oefenen. Roger, Oscar Sierra Victor....

Geen opmerkingen: