zondag 19 april 2009

Nacht-vliegen

Nadat ik met Pasen naar Nederland ben geweest voor een gezellig samenzijn met vrienden en familie en mijn cholesterol-gehalte weer enigszins gestabiliseerd is, was het deze week de beurt om kennis te maken met night-VFR oftwel 's nachts vliegen op het zicht. Het was niet helemaal de eerste keer, want in januari had ik ook al een keer een vlucht in het pikkedonker gemaakt. Echter deze keer was het de bedoeling dat na een uurtje samenvliegen met de instructeur ik alleen circuits zou gaan vliegen (populair gezegd, rondjes rond het vliegveld en steeds even een landing maken en weer opstijgen). Maar 's nachts zie je toch niets zou je denken? Ja en nee. Je ziet wel iets, maar het is anders dan de dingen die je overdag ziet. We hebben allemaal wel eens 's nachts door een bos gelopen. Een afgezaagde boomstronk ziet er in het donker ineens een stuk enger uit dan wanneer je er overdag langsloopt. Bekende referentiepunten vallen 's nachts weg en je moet leren vertrouwen op andere herkenningspunten. Na eerst een aantal circuits op een ander vliegveld geoefend te hebben, waarbij de verlichting van de baan steeds vermindert werd en ik op een gegeven moment zelfs zonder landingslicht moest landden, vlogen we terug naar Skrydstrup en stapte de instructeur uit. Nu moest ik het echt allemaal zelf doen. Het was een heldere nacht, maar er was geen maanlicht, dus behalve de verlichting van de stad en de landingsbaan zag je helemaal niets. Hier en daar zag je de koplampen van een auto, verder was alles letterlijk aardedonker. In het vliegtuig verlichte een vaal blauw lampje de instrumenten en even waande ik mij als een buitenaards wezen dat de boven de aarde hing. Alles en iedereen leek in diepe rust en ik maakte hier mijn rondjes rond middernacht. Na 14 rondjes vond ik dat het mooi geweest had. Ik zou nog wel uren hier kunnen blijven, zo mooi, maar het was ook erg inspannend zo in het donker te staren. Een paar minuten voor 1 uur zette ik het toestel weer veilig aan de grond en taxiede ik terug naar de hangaar, wat een bijzondere avond.

Geen opmerkingen: