vrijdag 15 augustus 2008

Tussen de Jumbo's

Afgelopen week was ik weer even in Nederland. Deze keer ging ik onder andere naar een vriend die op Schiphol werkt als Airside authority (havenmeester). Hij had mij uitgenodigd om een dag met hem mee te lopen en te laten zien wat hij allemaal doet. Nou lopen hebben we niet veel gedaan (we reden rond in een speciaal geprepareerde landcruiser), maar gezien des te meer. Als verantwoordelijke moet hij letten op de veiligheid van de werkzaamheden van het grondpersoneel en alle andere diensten die tussen de vliegtuigen opereren en dat zijn er heel wat. Hij heeft mij bijna 5 uur lang rondgereden en ieder detail van Schiphol laten zien. Als je het niet weet is het moeilijk voor te stellen hoeveel er komt kijken om alle vliegtuigen, ca. 600 per dag, af te handelen. Na de hele rondleiding stonden we stil aan het begin van de landingsbaan en zagen we de grote Jumbo's voor onze neus opstijgen. Een ontzettende herrie, maar wat een magnifiek gezicht! De tijd ging helaas weer veel te snel voorbij en voor ik het besefte zat ik weer in de auto richting Denemarken. Het was dan ook een schitterende ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is. (PS. Voor een uitvergroting klik met de muis op de foto's.)