vrijdag 29 augustus 2008

Taxien met een Tornado

De tweede vlucht stonden we in de "run-up area". Dat is een plek vlak voor de startbaan waar je o.a. je motorchecks doet. Opeens kwam er van rechts een Duitse Tornado langsgetaxied. We zijn inmiddels redelijk gewend aan taxiende en rondvliegende F16's maar een Tornado is toch weer even wat anders. Even later ga de Tornado vol gas en konden we elkaar zelfs met de koptelefoon op niet verstaan. Een paar minuten later gingen wij ook de lucht in, zei het met wat minder spectakel, maar zeker niet minder leuk!
Gisteren had ik alweer mijn derde vlucht. Dingen die je de vorige keer geoefend hebt gaan dan alweer soepeler, maar er komen steeds weer nieuwe oefeningen bij. Zo kwam o.a. aan bod, slow flight, stalls, emergency procedures en het maken van een noodlanding. Je moet dit oefenen voor het geval de motor uitvalt. Iets wat gelukkig niet vaak gebeurt maar wat tertege geoefend moet worden. Dat lijkt misschien niet zo moeilijk in het vlakke dun bewoonde Denemarken, maar er zijn genoeg factoren waar je rekening mee moet houden. De wolken hingen redelijk laag en voor sommige oefeningen moesten we een minimale hoogte aanhouden dus dat was constant tussen de wolken invliegen en kijken of er ergens een plek was waar we hoger konden komen, echt fantastisch! Bij terugkomst op het vliegveld kregen we geen "clearance" om op de hoofdbaan te mogen landen. We kregen alleen toestemming om op de grasbaan te landen. Nou ligt er rondom alle geasfalteerde banen gras, dus het was even zoeken welk grasveld voor ons de bedoeling was. Maar met enige hulp van de instructeur landde ik de Cessna netjes in het gras.