zondag 24 augustus 2008

First time...

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver. Na bijna 9 maanden (ik zal het maar niet in uren uitrekenen) mocht ik dan eindelijk zelf de stuurknuppel vasthouden. Even dreigde het weer nog roet in het eten te gooien, maar gelukkig was het "net" voldoende om volgens de regels te mogen vliegen. Je vliegt in koppels zodat je elkaar kan helpen met de voorbereiding voor de vlucht en zodat je van elkaar kan leren. Remco en ik waren al 2 uur van te voren op het vliegveld om alles voor te bereiden: vliegtuig tanken en controleren, vliegplan maken en indienen, gewichtsberekening maken, weersverwachting uitprinten, en de les zelf voorbereiden. Remco zou beginnen en halverwege zouden we een tussenlanding maken op een ander vliegveld waarna ik zijn plaats zou innemen. Het opstijgen was natuurlijk fantastisch en we vlogen meteen naar een gebied waar we ongestoord wat vliegoefeningen konden doen. Regelmatig moesten we om de regenwolken heenvliegen en we zagen een regenboog van bovenaf (ook wel bijzonder). Op een gegeven moment hoorde we een krakend geluid op de radio. Dat was bliksem volgens de instructeur, maar geen probleem. Als we door bliksem geraakt zouden worden, zou waarschijnlijk alles gewoon blijven werken en zou er alleen een gaatje aan de onderkant van de romp zitten waar de bliksem het vliegtuig weer zou verlaten... ja, ja. Het vliegen was heerlijk, het voelt geweldig om zelf de controle te hebben (voorzover de instructeur natuurlijk het toeliet...). Op een gegeven moment zagen we ergens een fikse brand, maar toen we dichterbij kwamen zagen we dat het geen ongeluk was. Op het einde van de les liet de instructeur nog even zien wat het vliegtuig nog meer kan, door onder andere een steile bocht te vliegen, dat betekent een bocht met een helling van 60 graden, waarbij je twee keer zo zwaar word, een manoevre waarbij je juist gewichtloos wordt (en de losse spullen in de cockpit spontaan omhoog komen...) en een slipvlucht, een manoevre waarbij je het vliegtuig bijna zijwaarts laat vliegen en daarmee heel snel kan dalen. Na de vlucht vulden we trots de eerste regel van ons logboek in. 1e vlucht geslaagd, many to come....!