zondag 4 mei 2008

Good days and ...fantastic days!

De afgelopen dagen waren prachtig. Het weer was aanhoudend goed, de lente begint nu echt door te breken en ons rooster bestond voornamelijk uit zelfstudie dagen, dus lekker met je boeken buiten in de zon zitten leren. Een van de vakken heet "Principle of Flights". Je hoeft geen Engelsman te zijn om te begrijpen dat dat dus gaan over de basics van het vliegen, oftewel waarom vliegt een vliegtuig? We hebben het ongelofelijke geluk dat we les krijgen van een van de drie testpiloten van Denemarken. Deze man heeft een cv op het gebied van luchtvaart waar menig piloot een natte droom van krijgt. Hij heeft meer dan vijftig verschillende vliegtuigen gevlogen, van een eenmotorige Cessna, zakenjets als de Learjet en Gulfstream tot de gevechtsvliegtuigen als de F16 en de Eurofighter. Binnenkort gaat hij (weer) naar Amerika om daar de Joint Strike Fighter (JSF) te testen. Het is ongeloofelijk hoe hij complexe zaken als lift, drag (weerstand) en stall (overtrek) eenvoudig en snel weet uit te leggen, daarbij afgewisseld door boeiende verhalen. Of dit niet al interessant genoeg is, nam hij ons gisteren mee naar een van de F16 hangaars op de basis om ons de genoemde zaken in de les nu van dichtbij te laten zien. Op de basis hier staan maar liefst 60 F16's. Deze zijn in de tachtiger jaren samen met de Nederlanders aangekocht, maar zijn een paar jaar geleden door de Deense luchtmacht helemaal geupdate volgens de laatste technieken. Ik ben geen man van cijfers, maar om toch een beetje aan te geven wat zo'n F16 kan. Hij heeft een vermogen van ca. 22 duizend pond (dat zou je kunnen vergelijken met zo'n 15 duizend PK), een snelheid varierend van 100 knopen (ca. 180 km/h) tot Mach 2 (2 maal de geluidssnelheid) en een plafond van meer dan 15 km en kan in binnen 2 minuten van zeeniveau tot 10km hoogte komen. De krachten die de piloten op hun lichaam krijgen varieren tussen de 3 en de 9G (dat betekent 9 maal je eigen lichaamsgewicht). Er wordt iedere dag gevlogen (zelfs in het weekend) en na 200 vlieguren wordt bijna het hele toestel uit elkaar gehaald voor groot onderhoud (ca. 6 maanden). En hoewel de koude oorlog allang voorbij is wordt er toch iedere dag even over de Baltische zee gevlogen om aan de Russen te laten zien dat ze er nog steeds zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En misschien mogen we over een paar weken nog in een echte F16 simulator vliegen! Kortom het was een fantastische dag.....