vrijdag 4 januari 2008

Hero of the day

Gisteren waaide het al ontzettend hard. Daarom had ik de fiets laten staan en was ik samen met de anderen met de auto naar de school gegaan. Vandaag dacht ik, ik laat me niet kennen. Een echte Hollander is wel wat wind gewend en toen ik nog in Eindhoven woonde, fietste ik iedere dag 12km naar mijn werk en terug. Dus sjaal om, jas en handschoenen aan en gaan met die banaan. De eerste honderd meter was nog in de luwte van de barakken en de bomen, dus dat ging nog. Echter daarna stond de wind vol op kop. Nog steeds vol goede moed, maar een tandje terug schakelen en flink er tegenaan. Maar na 2km begon ik echt naar adem te happen. Het waaide zo hard dat de wind gewoon mijn adem afsneed. Op een gegeven moment reed ik nog maar 10km/h en dacht ik, 'Ik kan beter gaan lopen..' De anderen waren me inmiddels al lang toeterend voorbij gereden. Echter zo gemakklijk liet ik me niet kennen, dus met hernieuwde kracht zette ik nog even aan en na nog 3 bochten zag ik de school al liggen. Toen ik binnenkwam en met een rood hoofd mijn jas uitrok zei iedereen dat ze erg knap vonden dat ik was gaan fietsen. De wind bleek rond de 40 knopen (ca. 74 km/h) te zijn! Ach, ik mag dan wel de oudste zijn, dat betekent nog niet dat ik al afgeschreven ben... De terugreis was overigens een stuk leuker. Met een vaartje van zo'n 30km/h ging het richting de basis. Dat is 20km/h verschil!!
Verder was het een leuke dag. We hadden General Navigation en we hebben o.a. geleerd waarom Groenland op de meeste kaarten veel groter lijkt dan het in werkelijkheid is (voor degene die willen weten waarom, stuur een mail naar ondergetekende). Het wordt ook steeds meer duidelijk hoe de verschillende vakken in elkaar grijpen.

Geen opmerkingen: