zondag 8 november 2009

Emceecee

10 Dagen geleden ben ik begonnen met het laatste deel van de opleiding, de AFJC oftewel Airline Jet Foundation Course in goed Nederlands. Dit is een speciaal door EPST ontwikkeld programma om de aankomende vliegers op het "juiste" niveau te krijgen. De eerste 7 sessies zijn onderdeel van de zogenaamde MCC (spreek uit: Emceecee) en dat staat voor Multi Crew Cooperation. Het is een verplicht deel wat iedere vlieger moet hebben gedaan wil hij/zij gaan vliegen in de commerciele luchtvaart. Je leert hierin om als 2 koppige bemanning samen te werken en alle standaard procedures en eventuele problemen goed op te lossen. Je draagt samen de zorg voor een veilig verloop van de vlucht. Na een eerste kennismaking met de simulator werd er al snel "echte" vluchten gevlogen van vliegvelden in Engeland en Frankrijk. Nog nauwelijks beseffend dat je in een vliegtuig vliegt van ruim 60 ton dat met een vaartje van zo'n 550 km/uur door het luchtruim schiet kregen we al te maken met brand in de motoren, uitvallende generators, wegvallen van de luchtdruk en rookontwikkeling in de cockpit. Of het aan de leeftijd ligt of aan het feit dat ik nooit de meeste snelle student ben geweest, maar ik had grote moeite om mij deze nieuwe dingen snel eigen te maken. Ik moet dan ook zeggen dat de afgelopen tien dagen de zwaarste dagen van mijn vliegersopleiding waren. De eerste test werd niet met voldoende resultaat afgesloten en er werden twee extra trainingsessies voorgesteld. Tijdens deze sessies bleek het kwartje (of misschien euro'tje) te vallen want toen ging het ineens een stuk beter en kwam het vertrouwen weer terug. Ik kreeg zelfs weer zin om te vliegen! Gisteren had ik opnieuw een test en ditmaal wist ik samen met mijn co-piloot veilig van London naar Amsterdam te vliegen, zelfs nadat een van de motoren was uitgevallen. De MCC is binnen! Ik heb alle officiele examens gehaald en mag me nu met recht een echte piloot noemen!!! Echter het AJFC programma bestaat uit nog 8 sessies waarmee ik de puntjes op de spreekwoordelijke "i" kan gaan zetten. Vandaag kreeg ik een compliment van de instructeur over de samenwerking: "Keep up the good spirit!"

Geen opmerkingen: