dinsdag 17 november 2009

As real as it gets!

Afgelopen week maakte wij in de sim (vliegsimulator) een vlucht van Lyon naar Milaan. Mensen die goed opgelet hebben tijdens de Aardrijkskundeles en iedereen die jaarlijks naar Italie op vakantie gaat, weet dat er tussen deze twee steden een aantal heuvels liggen, beter bekend als De Alpen. Waarvoor heb je deze kennis nu nodig zul je afvragen. Met vliegen ga je toch juist over alles heen, dus ook over bergen? Dat is in principe wel de bedoeling, maar als 1 van de motoren uitvalt kan het vliegtuig niet op dezelfde hoogte blijven vliegen en zal dan naar een lagere hoogte zakken. Als deze hoogte lager is dan de bergtoppen heb je een probleem! Het is dus zaak om altijd goed te weten waar je bent en hoe hoog het terrein is dat onder je ligt. Allemaal zeer logische zaken zul je denken, niemand vliegt toch met open ogen tegen een berg aan? Maar goed terug naar onze vlucht. Toen we halverwege de vlucht boven de Alpen vlogen kregen we toestemming om weer te gaan dalen. Er werd nog even naar de hoogte van de bergen gekeken, maar de luchtverkeersleiding beloofde dat ze dat voor ons in de gaten zouden houden en dat ze ons veilig naar beneden zou leidden. Zo gezegd zo gedaan, Milaan here we come! Trrrrrrring, potverdrie we krijgen een brandalarm. De linkermotor staat in brand. "Memory items!!" Even later is de brand uit. Nu nog even de checklist doornemen, de verkeersleiding waarschuwen en de company, de cabin crew en de passagiers inlichten. Gelukkig geeft ATC onze even de tijd door ons een bepaalde richting van een navigatiebaken uit te sturen. We zitten midden in de wolken onze checklisten te doen, als ineens een grote schaduw voor ons opdoemt. O, o wat is dat en ik kijk mijn co-piloot aan. Het beeld begint te beven en we horen een schurend geluid, krrrrr, boem en we staan stil op een rots. In het echt zouden we nu dus tegen een berg te pletter zijn gevlogen..... De instructeur roept van achteren: "Altijd blijven monitoren waar je bent en je niet door ATC zomaar ergens heen laten sturen!". Dit noemen ze in vakjargon CFIT oftewel Controlled Flight Into Terrain. Iets wat helaas nog te vaak voorkomt. Nog een beetje beduusd stappen we de sim uit. This is as real as it gets!

Geen opmerkingen: