vrijdag 4 september 2009

Wind

Ons laatste examen zou vandaag zijn, dus sinds het begin van de week hielden wij de weersvooruitzichten angstvallig in de gaten. Het voorspelde niet veel goeds voor vrijdag en het werd alsmaar slechter. Natuurlijk zijn "echte" piloten zoals wij totaal niet bang voor een beetje wind, regen en turbulentie. Toch kregen wij toen we de weerkaart (zie hierboven) zagen een beetje angst in de schoenen. De lokale wind zou rond de 40 km per uur zijn met uitschieters tot 70! De bovenwind zou nog harder zijn. Omdat vliegtuigen zich af kunnen zetten op de grond, zoals bijvoorbeeld een auto of een fiets, worden ze door de wind opzij geblazen. Dit kan je corrigeren door "schuin" te vliegen ten opzichte van de richting waar je naar toe wilt. Dit wordt ook wel "opsturen" genoemd. Hoe meer wind, hoe meer je moet opsturen. Daarnaast is de wind niet constant waardoor je je de hoek steeds moet aanpassen. Uiteraard wordt hier tijdens de opleiding mee geoefend, maar het zorgt voor extra werkdruk tijdens de vlucht. Iets wat je nu juist liever niet hebt op een examen omdat je dan toch al gespannen bent. De examinator wilde in eerste instantie het examen niet een dag van tevoren cancellen, omdat het weer misschien toch nog iets kon verbeteren. Echter om tien uur 's avonds kregen we het verlossende woord, het examen ging niet door. Toen ik vanochtend opstond en buiten de bomen bijna horizontaal zag staan en het water met bakken uit de hemel zag vallen, was ik blij dat ik veilig op de grond stond. Een goede piloot kent zijn limieten en weet ook wanneer hij NIET moet vliegen!

Geen opmerkingen: