zondag 27 september 2009

Weer thuis

Na anderhalve week geleden mijn examen op de Cougar gehaald te hebben, ben ik nu begonnen aan het laatste deel van de opleiding. Dit is in een simulator in Maarssen (bij Utrecht). Hier moeten we leren samenwerken als twee piloten op een groot vliegtuig. Eerst moeten we echter alle procedures en checklists leren (letterlijk uit het hoofd!!) en oefenen we "droog" op een zogenaamde mock-up, een namaak cockpit. Je hebt plaatjes voor je (en boven je hoofd) die de echte cockpit moeten voorstellen. Niets werkt natuurlijk, maar het is prima geschikt om samen door alle procedures en noodsituaties heen te lopen. En dat valt nog niet mee. Je bent gewend om alles in je eentje te doen en nu moet iedere handeling uitgesproken en bevestigd worden door de co-piloot (ookwel pilot monitoring genoemd). Ik ben inmiddels ook verhuisd naar het EPST-huis in Utrecht, waar ook andere studenten zitten. Dit is een grote vooruitgang ten opzichte van de barakken in Skrydstrup.

Gisteren hadden we een kleine reunie ter ere van het slagen van klas 2 en zijn we in Utrecht uitgegaan. Echt laat kon ik het echter niet maken want vandaag moest er weer gestudeerd worden. Cockpit preparation, panel scan, before start checklist, after start checklist, before take-off checklist, after take-off checklist.....pfff ik ben weer thuis.

Geen opmerkingen: