donderdag 19 februari 2009

Vlucht naar Hamburg

In ons lesprogramma is één les gewijd aan een vlucht naar een groot internationaal vliegveld. Meestal wordt hiervoor vliegveld Fuhlsbuettel in Hamburg genomen. Deze les hadden wij (Remco en ik) al sinds december voorbereid, echter was het weer steeds te slecht om deze trip te maken. Vorige week had het weer flink gesneeuwd, maar zaterdag was het dan eindelijk zover. Vliegtuig beschikbaar, instructeur beschikbaar en nog even het laatste weerbericht gecheckt. Er zou wat lage bewolking zijn boven Hamburg maar dat zouden maar een paar wolken zijn. Niets dus om zorgen over te maken. Ik zou als eerste vliegen naar Hamburg en daarna zou Remco terugvliegen. De start ging zonder problemen en we klommen naar 2000 voet, Hamburg here we come! Echter toen we bij Flensburg de grens overgingen, was daar een klein probleempje. We keken uit over een bijna geheel gesloten wolkendek waaronder Duitsland zich zou moeten bevinden. Wat nu? We hadden al zo lang naar deze vlucht uitgekeken, moesten we nu al weer terugvliegen? De instructeur voelde met ons mee en besloot op eigen gezag verder te gaan. Met behulp van de kleine gps en de kaart met de route, vlogen we richting Hamburg. Af en toe zat er een gat in het wolkendek en zagen we een snelweg, een besneeuwd meer of een stad met witte daken. We zaten nog goed en kwamen steeds dichterbij Hamburg. Inmiddels waren we overgeschakeld op de radiofrequentie van Hamburg. We kregen instructies op te dalen naar 1000 voet. Dat was even lastig maar we vonden een gat in de bewolking en konden erdoor naar beneden dalen. Opeens zaten we midden boven Hamburg. Overal huizen en flatgebouwen. Ik moest er niet aan denken als de motor het nu opeens zou begeven. Waar zouden we dan moeten landen? Maar ik had niet veel tijd om daarover na te denken. We kregen steeds instructies van de toren waar we naar toe moesten vliegen. We waren nummer 4 om te mogen landen en we zagen een Boeing 737 van Ryanair voor ons landen. Ineens vertelde de luchtverkeersleiding dat we nummer 2 waren en direct moesten indraaien om te gaan landen. Ondertussen werd er ook "gesproken" met alle andere vliegtuigen in de buurt, dus het laatste stuk was redelijk hektisch. Dat was natuurlijk ook de bedoeling van deze vlucht om dit een keer te ervaren. Direct nadat we geland waren moesten we zo snel mogelijk van de landingsbaan af om plaats te maken voor de volgende Boeing. Tijdens het taxien zagen we een 747 voorbijkomen, wow... Nadat we het vliegtuig geparkeerd hadden konden we even bijkomen en een koffietje drinken in de lunchroom voor de "General Aviation". Daarna ging Remco voorin zitten en kon ik achterin lekker relaxen op de vlucht terug naar Skrydstrup. Nu had ik ook mijn handen vrij om wat mooie filmpjes en foto's te maken van deze memorabele vlucht.

Geen opmerkingen: